Nationalparkerna Khao Sok och Surin Islands, Thailand

Efter våra tio dagar på Kho Yao Noi åkte vi till nationalparken Khao Sok som ligger ca 15 mil norr om Krabi. Till slut bestämde vi oss för att ta taxi istället för lokalbuss. Det tog ca tre timmar från Koh Yao Noi och kostade 500 sek jämfört med lokalbussarna som skulle kostat ca 100-200 sek och tagit ca 5-6 timmar med några stopp på vägen.

Khao Sok

Nationalparken är två delar. Först en stor djungel där man kan vandra (med guide). Det finns turer både med och utan övernattningar. Ena halvdagen gick vi en egen tur i djungeln och då får man bara gå på de vanliga vägarna. Som en varm promenad med bambuträd. Djungeln va inte riktigt de vi fokade på här utan vi hade åkt hit mest för att besöka Cheo Lan Lake som är en damm som byggdes i slutet på 80-talet tillsammans med några elkraftverk.

Alla hotell och boende ligger längst en gata i närheten av ingången till djungeln. Själva byn är ok men inte jättemysig. Det finns inte så mycket annat här än resorts. Från byn är det ca en timme i bil för att komma till sjön. Vi ville först hyra MC och köra själva men för oss blev det för krångligt. Alla båtturer på sjön bygger på att man åker med deras transfers från sitt boende.

Vid sjön är det en pir där massor av båtar avgår ifrån. Man kan antingen göra som vi och ta dagsturer eller åka ut till resorts som ligger på vattnet. De resorts vi såg på håll såg sådär ut så funderar ni på det kan ni kolla en extra gång. För oss räckte det helt klart med en dag här.

Sjön känns konstig men är otroligt vacker. Tänk er att man bygger väggar mellan några bergstoppar i alperna och låter vattnet fyllas upp i dalarna. Sjön är på sina ställen över 100 m djup och 165 km² stor. Om det nu säger nått. När man åker runt på den känns det som en väldigt stor sjö. Så stor att man inte inte hela samtidigt.

Dagsturer till både sjön och djungeln går att boka på plats. Det finns många olika resebyrås och nästan alla resorts har egna. De erbjuder något konstigt rabattsystem så att det blir (ganska mycket) billigare om man bokar båda genom samma. Värt att kolla upp.

Jag hade läst lite om att det fanns klättring i nationalparken och jag försökte verkligen hitta någon som kunde berätta om det men ingen visste. Guiderna trodde inte man fick klättra där ens så åk inte hit för att klättra :) Det finns helt klart fin sten för det om nån är sugen att åka dit och bygga ett stort klätterområde.

Surin Islands

Efter tre dagar i Khao Sok åkte vi vidare mot Surin Islands som är en marin nationalpark sju mil ut i havet på västkusten. Det är ett av Thailands bästa snorklings-områden.

För att komma hit åker man till Khuraburi som ligger ca två timmar lokalbuss från Khao Sok. Khuraburi är en stor gata med hus på båda sidorna. Ingen typisk turistort men väldigt trevligt. Sofia tyckte det var för varmt för sightseeing så jag gick på matmarknad och foto-runda själv. Vi hittade otroligt god thaimat på en liten resturang längst huvudgatan.

Vi bokade in en tredagars snorklingstur till Surinöarna via Andaman Discoveries. Det är ett företag som jobbar lokalt och fokuserar mycket på att ge tillbaka till thailändarna själva och bygga upp nått långsiktigt ur turismen. Det kändes väldigt bra när man pratade med dem och vi hade turen att en av deras egna guider åkte med hela turen ut till Surin. Hon va amerikanska men bodde i Thailand (Khuraburi) sedan fem år och berättade mycket om Thailand. Tex att thailändarna för första gången kunnat köpa bilar på avbetalning för några år sedan. De förklarade ju varför det var så otroligt mycket nya bilar.

Man åker speedboat en timme för att komma de sju milen ut. Många åker på dagsturer så båtarna är fulla.Jag har inte snorklat så mycket innan och jag hade höga förväntningar. Runt öarna finns det många olika snorklingsställen. Första dagen stannade vi på två olika innan vi på kvällen blev upphämtade i en longtailbåt som tog oss in till ön.

På ön bodde vi i en liten camping med ca 20 tält. I skuggsidan på världens finaste strand. Det fanns en resturang som serverade tre mål mat per dag och dushar och toaletter. Förutom det inte så mycket mer.

Snorklingen är fin, maten helt ok om än inte min bästa thaimat och guiderna fantastiska men det bästa med Surin är nog att de är så otroligt vackert. I vattnet såg jag en jättestor sköldpadda och en stor rocka plus miljoner med andra fina fiskar. En ledsam sak är att korallreven i Thailand verkligen håller på att dö. Vad jag förstod så är det på Surin som de fortfarande är bra men jag gissar att ca 50-70% var döda eller på gång att dö. Guiderna berättade att det hade börjat dö för tre år sedan och man trodde det var för att vattnet var för varmt. Vissa fiskar som tex haj har också simmat iväg. Hur fint det än var så lämnade det helt klart en ledsam känsla i mig efteråt. Är det likadant på resten av korallreven i världen? Hur länge till kommer fiskarna finnas kvar där? Utan korallerna kommer fiskarna förmodligen också simmar därifrån?

Förutom snorklingen fick man besöka en Monkens-by som är en havs-nomadbefolkning i Thailand och Burma. Det kändes lite barbariskt att klampa in 50 turister och vi hoppades på att kunna få åka dit i lite mindre grupp någon av de andra dagarna men det gick tyvärr inte. Ska man göra det måste man nog boka det med Andaman tidigare.

Vi tyckte det var lagom med tre dagar på Surin. Jag var tom lite mätt på att titta på alla fantastiska fiskar. Efter dagarna på Surin åkte vi tillbaka till fastlandet på seneftermiddagen och bestämde oss för att ta taxi till Koh Kho Kao. Vi tänkte att det var skönt att hinna dit på kvällen och slippa ta en natt till på vägen. Med facit på hand hade det gått att åka lokalbuss också. Mer om Koh Kho Kao i nästa blogpost!

Publicerat av

Ola

Mångsysslande doer & klätterentusiast. Jag driver varumärket Sten & bloggen Klätterbilder. Jag konsultar inom IT & Marknadsföring samt undervisar inom webb på Folkuniversitetet. Jag älskar att fota. /// Doer & climbing enthusiast. I run the climbing brand Sten & the blog Klätterbilder. Consulting with IT & marketing & teaching at Folkuniversitetet. I love to take pictures.