Kho Koh Khao, Thailand

Eter första veckan på yogaön och andra i nationalparkerna så fortsatte vi Kho Koh Khao. Det är en ö på den thailändska västkusten strax norr om Khao Lak och ca 15 mil norr om Phuket. Vi bodde hos Pranee som är ett av de mindre ställena. Trevligt, personligt, fin strand och billigare än många av de andra större ställena. Ön finns som chartermål med några av de svenska bolagen (framförallt Khao Lak är stort chartermål) och det var helt klart en större andel svenskar här än vi mötte på övriga resan. Från fastlandet åker man en tiominuters-färja eller longtail.

Man åker runt hela ön på någon timme. Det går en väg längst med ön från piren i söder till djungeln i norr. På ön finns två byar för lokalbefolkningen. Båda ligger på norra halvan. Ena på västra sidan och andra på östra sidan ön. På östra sidan ligger även en pir till men jag tror inte man kan åka båt hit utan den är nog mer för fisket och kanske gummiplantagen? Nästan alla boende, resorts och restauranger ligger längst stranden på västra sidan. Ju längre norrut desto glesare mellan dem.

Vi utforskade stora delar av ön och det är helt klart värt att hyra moppe och åka upp framförallt till de nord-västra delarna. Landskapet liknar helt plötsligt ett sydsvenskt eller europeiskt med barrträd och boskapsängar. Restaurangen i nordvästra byn är också värd ett besök. Ett tips är att be om mildare kryddning. Jag gillar stark mat men detta va lite väl :)

Ena dagen när jag körde var jag lite väl nära att köra över en kobra som blev lika arg som jag blev rädd. Jag vet inte om det är mycket orm just här men jag såg spår av flera. Lite vaksamhet kan nog va smart.

Gillar man att prata med lokalbefolkning är det även värt att gå runt ett tag på piren på fastlandet. Jag gjorde det en förmiddag och träffade massor med människor. Nästan alla jobbade med fiske eller med att laga saker. I Thailand verkar allt gå sönder men man är också duktig på att laga det lokalt. Det finns många ”hål i väggen” där man kan laga allt från stora industrimaskiner till moppar.

När äventyren på våra tidigare veckor lagt sig fick jag tillbaka lite mer sug för att fota så det blev oproportionerligt mycket bilder på lokalbefolkning här :)

Kho Kho Khao är en av de öarna som drabbades hårt i Tsunamin och jag tycker man kände det. Stor respekt och vördnad inför de som var med. När jag gick runt och tittade funderade jag mycket på hur det kändes och känns för de. Om jag förstod rätt förstördes nästan hela ön då men är nu uppbyggd igen. Jag ville egentligen fråga lite om det men fick inte riktigt läge med någon. Pranee som ägde stället vi bodde på berättade lite och mannen som driver matbutiken lite.

Ett praktiskt problem efter Tsunamin var att mycket buskar och träd kring stränderna försvann. På höststormarna dras sanden ut så på flera ställen såg man att hus höll på att ramla ner i vattnet och på andra fanns det stora betångklumpar i havet som skulle hålla sanden på plats. Gillar man havsbad kan det va värt att kolla hur stranden är där man bor. De var tyvärr inte jättefint på alla ställen (dock superfint på Pranee).

Jag gillar verkligen Thailand. Detta var min andra gång hit och folk är överlag så himla himla trevliga, ser glada ut och hjälper dig mer än gärna! Jag åker gärna tillbaka!

Publicerat av

Ola

Mångsysslande doer & klätterentusiast. Jag driver varumärket Sten & bloggen Klätterbilder. Jag konsultar inom IT & Marknadsföring samt undervisar inom webb på Folkuniversitetet. Jag älskar att fota. /// Doer & climbing enthusiast. I run the climbing brand Sten & the blog Klätterbilder. Consulting with IT & marketing & teaching at Folkuniversitetet. I love to take pictures.