Island Yoga på Koh Yao Noi, Thailand

Vår Thailandssemester började med tre veckor på ön Koh Yao Noi som ligger mellan Phuket och Krabi. Ön är ca 2 x 2 mil stor med en väg som tar ca en timme att köra runt på moppe. Det finns två pirar med flera dagliga båtförbindelser till både Phuket och Krabi (ca 45 min). Den södra piren kör till Phuket och den norra till Krabi.

De flesta stränder, boende och restauranger ligger längst vägen på östra sidan av ön. Stränderna är fina även om det inte riktigt når upp till vykortsbilderna på Thailändska stränder med lysande blått vatten och kritvit sand. Många påverkas dessutom hårt av hög och lågvatten. Norra tredjedelen av ön är djungel eller regnskog och här finns möjlighet till bra klättring.

Koh Yao Noi känns genuint och man kan möta thailändare som inte jobbar med turism utan tex på något av gummiplantagen. Det byggs otroligt mycket och längst vägen kommer det växa fram en väldans massa restauranger och resorts de närmsta åren. Kanske så mycket så man inte skulle känna igen sig om man återvände om tio år?

Det finns många utflykter att göra. Tex gjorde vi en ”Island hopping” en dag vilket var en heldag i en longtail boat med ca sex andra. Vi åkte runt till några olika öar i närheten och stannade för bad och snorkling. Öarna kan vara berg som sticker hundra meter rakt upp ur havet med en liten strand runt. Det är väldigt fint att se. Snorklingen är dock inte någon höjdare. Man ser lite fiskar och sikten är inte superbra. De flesta korallerna vi såg var döda. Jag kan också verkligen rekommendera att hyra moppe och utforska ön. Det är säkert, billigt och går fort som tusan. Vi paddlade även kajak en dag och det är också väl värt.

På Koh Yao Noi finns många resturanger men tipset är att hålla sig till thaimat. Då kan ni äta i princip var som helst och få både bra service och god mat. På de flesta matställe och några affärer säljs öl men tänk på att ön är muslimsk så visa hänsyn. Det finns en seven eleven och två ATMs.

Island Yoga

Vi gick en åttadagars yogakurs på Island Yoga. Vi yogade två timmar varje morgon och nästan två timmar varje kväll. Morgonpasset var ofta mer fysiskt tuffare och på eftermiddagen låg fokuset mer på mentala övningar. Vi hade sex olika yogalärare på våra 16 pass alla med olika fokus. Allt ifrån väldigt spirituellt med mantran till riktigt fysiska pass.

Morgonpasset börjar kl 7:30 och håller på i ca två timmar. En av mina höjdpunkter var att sitta och titta på soluppgången med en kopp te innan passet drog igång. Oftast höll passen på lite mer än två timman och direkt efter det finns det en frukost färdig med omelett, ägg, frukt, yogurt och bröd. Man köper frukost, yoga och boende som ett paket. Eftermiddagspasset börjar kl 16:30 och håller enligt schemat på till kl 18 men ofta drog även det över lite. Vill man finns det även drop in yoga som började kl 10 varje dag.

Man bor i enkla men fina bungalows och i restaurangen kan man sitta även om man inte äter. Där finns det även wlan och dricksvatten. Maten på Island Yoga är bra och Ning som äger halva verksamheten är så sjukt hjälpsam och vänlig. Har man en fråga så trollar hon fram lösningen.

Både jag och Sofia har gjort en del yoga tidigare men hade lite förträngt hur mycket fyra timmars träning på en dag är. Efter två dagar hade man träningsvärk i alla muskler och alla leder var ömma. Efter fyra dagar hade man kommit in i det. När vi planerade resan hade vi tänkt att man kunde klättra mellan passen men det var att ta i. Det finns massor med andra saker att göra på Koh Yao Noi men de flesta dagarna tog vi det lugnt mellan förmiddagspasset och eftermiddagspasset. En dag klättrade vi, en dag paddlade vi kajak och så hyrde vi moppe och utforskade ön men i övrigt badade vi mest. Även om man kanske skulle orka med mer aktiviteter än vi gjorde så kändes det stressigt att flänga iväg efter frukost och sedan hinna tillbaka till eftermiddagspasset. Rekommendationen är att hellre stanna kvar på Koh Yao Noi några dagar efter man har yogat klart.

På nyårsafton hade de dukat upp lyxig mat på stranden och det fanns en stor eld. Vår spirtuella yogalärare Heather höll i nyårscermonin som gick ut på att vi först sjöng mantran och själva cermonin gick ut på att man hade skrivit två lappar – En med saker man ville göra sig av med inför 2015 och en med saker man ville ha mer av. Lappen man ville göra sig av med eldade man upp och den andra tog man hem för att plantera under en blomma. Det låter flummigare än det var och det var mysigare än det låter. Gå all in med ett öppet hjärta så märker du.

Klättring

En av anledningarna till att vi hamnade på Koh Yao Noi var för att där dessutom finns fin klättring. Ön ligger ca en timme med från Railay som är ett av Thailands största klätterområden och klättringen håller hög kvalitet. Som i Railay är det höga mestadels vertikala limestones som sticker rätt upp ur havet.

Jag klättrade på Grateful och The Mitt. För att komma till Grateful åker man båt ca 15 min från norra piren och för att nå the Mit åker man moppe genom djungeln ca 30 min. Jag klättrade ett gäng leder mestadels runt ca 6. Alla jag körde var jättefina och det vore kul att återvända till Thailand för att bara klättra några veckor. Man kan utan problem köra bara på Koh Yao Noi flera veckor. Jag träffade även några som bodde här halvårsvis och bara klättrade.

De flesta klättrare jag pratade med bodde på Namtok. Det var tyvärr fullt när vi ville bo där men det så fint ut. Jag skulle mer än gärna åka tillbaka bara för att klättra!

Efter Koh Yao Noi åkte vi vidare till Nationalparken Khao Sok men det kommer i nästa reseberättelse.

Publicerat av

Ola

Mångsysslande doer & klätterentusiast. Jag driver varumärket Sten & bloggen Klätterbilder. Jag konsultar inom IT & Marknadsföring samt undervisar inom webb på Folkuniversitetet. Jag älskar att fota. /// Doer & climbing enthusiast. I run the climbing brand Sten & the blog Klätterbilder. Consulting with IT & marketing & teaching at Folkuniversitetet. I love to take pictures.